onsdag 16 oktober 2013

Små träd med mycket charm

Hej alla trädgårds vänner!! 
 Idag vänder jag mig till er.
Jag har länge tänkt att skriva om träd, det låter lite tråkigt men här kommer en uppsjö av små juveler som är ett måste i  trädgården. Det är speciella träd som kräver en bra plats.
Jag själv är väldigt förstjust i träd med glest växtsätt där man ser stammen, som också blir dekorativ.
Katsuran 
Är ett träd som jag upptäckte för några år sedan på en  Japansk visnings trädgård i Östergötland. Den gjorde stort intryck på mig med sina hjärt liknande blad och skira växt sätt. En annan fördel är att den får otroligt vacker höstfärg i samma veva doftar den nybakat bröd. Den kan bli 5 m hög och är härdig i  zon 5.
Vill växa i halv skugga och är tyvärr känslig för vårsolen, bör täckas då med säckväv.
.
Kranskornell

Det här trädet eller busken likna Katsuran i växtsättet och har vita blommor, påminner om magnolian. Den är dock lite för klen för vårt klimat, funkar i zon 3. Så har du ett skyddat läge rekommenderar jag att prova.
PärlRönn

Det här lilla trädet är snabbväxande och härdigt, klarar zon 6. Blir ca 3m hög.
Pärlrönnen har också ett lite skirt växt sätt, bladen är lite mindre och bären blir vita till skillnad från den vanliga rönnen. passar som solitär.
På hösten är den som vackrast det vita bären kontrast till det svart röda bladen är magnifikt.
Det här trädet kan du inte misslyckas med.
Svart Fläder


Svart Fläder är en mer som en glesväxt buske,Zon 4. Bladen är svart lila med rosa blommklasar. När bären kommer blir dom glansigt svarta och goda att göra sylt eller saft på. Dom liknar druvfläder som är giftig, så var säker på sorten innan du gör sylt.
Den här busken blir ca 2-3 m hög  och den är snygg.

Det var allt för mig denna onsdag, så ännu är det inte försent  att plantera träd. September och oktober är bra månader att plantera.  Jorden är fuktigare, avdunstningen från bladen är mindre och ännu finns det tid för rötterna att växa.
Kram Petra

Inga kommentarer: