onsdag 16 januari 2013

Trädgårdstrender 2013


Hej hej!

Nu är de första fröerna i jorden, Petras Garage har förvandlats till en odlings hall, det sätts upp mer och mer  belysning. Jätteverbena, klockranka och chili har lång gronings tid så det är hög tid att få ner det i jorden.
Verbenan och chilin behöver en kylperiod för att gro.  Verbenan är även ljusgroende så den behöver bara strös över jorden. Så här ser den ut i juli-okt. Den blir ca 2 m hög och passar  super i stora krukor.
 Den är otroligt lättskött och klarar torka ut.
Härligt! Tankarna går till vår och sommar.

Plantorna jag drar upp nu skall finnas till försäljning på mina kommande inspirations kvällar i maj. Det kommer mer information inom kort.
Jag längtar att få se dom sticka upp. Klockrankan är en snabbväxande klängväxt och finns både som lila och vit.  Den blir ca 2-3m hög och är fin hela sommaren, helt klart en av mina favoriter.
Jag beställer mina fröer i från impeckta fröhandel, snabb leverans och hög kvallite. Det blev mycket roligt i år ex: en vit rosenvial ser ut som en luktärt men doftar ej, den kommer att klänga  fint i mina rostiga krukor. En svartkål den blir fin ihop med rosenvialen. Kålen är  både dekorativ och nyttig och blir super snygg i salladen.


Jag brukar oxå ta vara på frön i min trädgård, har nu tagit frön från min violruta, vill gärna ha fler.

I somras tog jag frön från olika bönor chili och tomat.


2013 års trrädgårdstrender:
Ätbart
Den stora odla-självtrenden växer sig allt större, trenden är från att prova på till att bli mer självförsörjande.
Stadsodling och kollektivodling
delad odling är dubbel glädje.
Lekfullhet
Färgstyrka och glädje, vi ser även mycket pasteller.
Minimalism kontra  vilt uttryck
Enkla raka ytor med hårda matreal, planteringarna står för det organiska vilda uttrycket.

Är du intresserad av ätbar odling så rekommenderar jag Anders Kjellson  bok, Skörda nya smaker heter den.
Helt fantastisk.
Lycka till i er trädgård, behöver ni hjälp så finns jag.
 Kolla in min hemsida.
www.petrahallberg.se

KRam pETRa

Inga kommentarer: