tisdag 6 mars 2012

Vilken underbar vecka!!


 Hejsan!!
 I går fick jag hem min beställning av fröer..Det är nästan som julafton.En av mina favoriter är jätteverbena.
Den är lite klurig, fröerna är svårgrodda, knepet är att blöttlägga fröerna några timmar innan sådd och sedan ett väldigt tunt lager med såjord. Jätteverbenan passar utmärkt i stora krukor. Den blir ungefär 1,5 meter och sticker perfekt upp bakom den andra blommorna.. Eller om man föredrar en stilrenare plantering passar de lika bra som solitär.

 En annan fröpåse som jag hade beställt är klockrankan, den är lite mer lättgrodd..Det är en slingrande växt  med klock liknande blommor. Klockrankan är mest vanlig som blå-lila men finns även som vit.

Klockranka 'Cathedral Bells', blomma
Röd basilika..är en underbar krydda. Den sår jag alltid inomhus på våren, det är en värmeälskande växt och passar ypperligt att odlas inomhus, behöver stå i söderfönster.. Så har ni köksfönstret där, är det bara att innskaffa frön ..Även grön basilika är väldigt lätt odlad inomhus

..

Förra årets nyhet var en basilika som kallas klotbasilika, för dess runda form. Den är väldigt  dekorativ och passar perfekt i fönstret  istället för Myrten eller Myrcine. Det här var lite av alla fröer jag fått hem. Jag kommer  att göra fler inlägg om mina fröer och sådder.

Förra veckan skrev jag om trädbeskärning, denna vecka tog jag hand om alla pinnar som blev avklippta. Jag har flätat skärmväggar och små avgränsare. Det var förvånansvärt lätt att skapa med pinnar..Och så blev det oerhört vackert, eller vad tycker du??


Jag hoppas att du  har haft en lika underbar vecka som jag. Stora vårkramar Petra

info@petrahallberg.se
www.petrahallberg.se

2 kommentarer:

Mys och hemtrevnad sa...

ja, det är lite lillajul när fröerna kommer och man närmar sig våren...kramis semlan

Hjärterum sa...

ja visst är våren alldelles under bar med allt som hör till!!..=)kram tillbaks..