onsdag 25 januari 2012

Pelargon


Hej!!

I helgen tog jag fram mina pelargoner, lite tidigt kan tyckas. Men i slutet av Mars skall mina godingar få vara med på Trädgårds mässan i Borås, och visa upp sig. Så därför detta tidiga uppvaknande. Vinterförvara pelargonen gör man innan frosten kommer, placerar dom i en källare, vind eller ett uthus, det viktiga är att de står svalt typ 10-15+ grader. Det rekommenderas ljust, men jag har provat totalt mörker och det funkar lika bra. Vattna ytterst sparsam. Jag tar bort alla blommor och en del bladverk. Klipper istället ner dom till 1/3 efter vinter vilan och vattnar på rejält. Byt ut den gamla jorden till ny kvalitets jord. Nu behöver blommorna mycket värme och ljus.
Jag rekommenderar er att göra det i slutet av februari.

a


Varje år tar jag sticklingar ifrån min moderplanta,  för att vara riktigt säker på en behållning. Då bryter jag 6-7 cm långa toppskott av det bortklippta, ta bort ev knoppar. Spara 2 blad upptill på varje skott, ta bort de andra bladen. Planterar ner den i en liten kruka med BRA jord. Vattna rikligt. Nu har jag hela huset fullt med småttingar...Prova...det är jätte lätt.


Förra sommaren hade jag 43 blommor på en av mina Mårbacka pelargon.. Den var helt magnifik...Det är en av mina absoluta favoriter. I år skall jag försöka slå det..






En annan goding är "appleblossom roesbud", äppelblommspelargon eller rosenknoppspelargon som den ibland kallas. När Jag ser på denna underbara pelargon så ser jag en fulländad, perfekt blomma. Den har en ros form och en färgskiftning som är vackrare än hos äppelblomman.


Pelargonen kommer ursprungligen från den  afrikanska savannen, där de växer
 som låga buskar. Den tjocka stammen kan lagra vatten, vilket gör att de
 kan klara längre torrperioder.
 Tänk på det, för den behöver som sagt va lite torka mellan vattningarna.
Glöm nu inte att boka in 23 till 25 Mars. För då är det trädgårdsmässa på Åhaga i  Borås..
Kram Petra


http://www.petrahallberg.se/












2 kommentarer:

Levindas Värld sa...

Åh jag älskar pelargoner!! Men i år har jag inte vinterförvarat några så det blir till att köpa nya :-) Otroligt vacker blomma du visar, så stor och magnifik! Och så är de ju så lättskötta vilket jag verkligen gillar...hihi!

Hjärterum sa...

Ja visst är de så vackra & lättskötta.. =) hoppas du finner vackra exemplar för sommaren...=)